Galeria MS Muzeum Stanisława Staszica w Pile

Mirosław Pawłowski

Mirosław Pawłowski

Urodzony 8 lutego 1957 roku. Studia w PWSSP w Poznaniu w latach 1976-1981. Dyplom z wyróżnieniem w 1981 roku. W 1984 otrzymał stypendium zagraniczne PWSSP im. M. Dokowicz za najlepszy dyplom w 1981 roku. Od 1982 pedagog w Zakładzie Grafiki IA na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Jednocześnie od 1995 prowadzi Pracownię Serigrafii na ASP w Poznaniu. W latach 1996-1999 kierownik Katedry Grafiki ASP w Poznaniu, 1999-2002 prodziekan i dziekan Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby ASP w Poznaniu. 2003-2008 dziekan Wydziału Grafiki. Profesor.

Wystawy

W latach 1983-2009 miał 53 wystawy indywidualne grafiki oraz brał udział w 219 wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą.
Nagrody
Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu, Sint-Niklaas – nagroda w dziale wypukłodruku (1983); Międzynarodowa Wystawa „Młodzi na rzecz Pokoju”, BWA Toruń – II nagroda za plakat (1985); Konkurs Plastyczny im. B. Jamonnta KMPiK Toruń, wyróżnienie w dziale rysunku (1985); Ogólnopolska Pokonkursowa Wystawa Grafiki, BWA Szczecin (1986), 9 Konkurs na grafikę, BWA Łódź – wyróżnienie (1986); I Konkurs graficzny im. A. Raka, BWA Katowice – III nagroda (1986); Międzynarodowe Biennale Grafiki w Krakowie – nagroda regulaminowa SBWA (1986); II Konkurs graficzny im. A. Raka, BWA Katowice – III nagroda (1986); Międzynarodowe Biennale „Wobec Wartości”, Katowice – nagroda Komitetu Kultury Niezależnej (1990); 13 Wystawa Ogólnopolska Grafiki, BWA Łódź – wyróżnienie (1994); 14 Wystawa Ogólnopolska Grafiki, BWA Łódź – nagroda Wojewody Poznańskiego (1996); 15 Wystawa Ogólnopolska Grafiki, BWA Łódź – nagroda Wojewody Poznańskiego (1998); Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie – nagroda regulaminowa (2006); Nagroda Specjalna Jury za opracowanie graficzne publikacji „Grafika Artystyczna. Podręcznik warsztatowy” wyd. ASP w Poznaniu, UW Warszawa (2007); Logo i elementy identyfikacji Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, nagroda w konkursie (2007); Wyróżnienia w 47. i 48. Konkursie PTWK „Najpiękniejsze Książki Roku” 2007 i 2008; Nagroda Rektora ASP w Poznaniu (I stopnia) 2008.
Prace w zbiorach publicznych
muzea narodowe w Warszawie i Szczecinie; muzea okręgowe w Bydgoszczy i Toruniu; Muzeum Warmii i Mazur, Olsztyn; Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk; Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa; Miejska Galeria Sztuki, Łódź; Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań; Galeria Sztuki „Wozownia”, Toruń; Biblioteka Narodowa, Warszawa; Galerie Gallus, Frankfurt nad Odrą; Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego; ASP Poznań; MTG Kraków; Muzeum Plakatu Toyama (Japonia); Muzeum Plakatu Lahti (Finlandia); UTK Knoxville, TN (USA); The International Poster Collection Fort Collins CO (USA); Graphic Center, Thessaloniki (Grecja); Civic Museum, Cremona (Włochy).

Człowiek wpisany w dwa światy – subiektywny i obiektywny – przez całe życie doskonali się w przekraczaniu ich granic. Przywdziewa różnego rodzaju maski, buduje wokół siebie swoiste pancerze, postrzegany jest jako figura mglista, zamknięta, niedostępna i powierzchowna.
Programowe zatarcie czytelności obrazu, sprowadzenie twarzy postaci do roli maski czy zredukowanego znaku, który stanowi motyw przewodni całego cyklu „Kamuflaż”, jest moim osobistym komentarzem współczesności. Ale to zacieranie czytelności obrazu rzeczywistego prowadzi nieuchronnie do specyficznej gry pomiędzy tym, co potencjalne, istniejące w sferze idei, „pamięci” obrazu a tym, co skonkretyzowane w skończonej odbitce graficznej. Dla mnie jest to proces redukowania znaków plastycznych, ale nie znaczeń……..

Niekiedy wydaje mi się, że prowadzi mnie to do apologii obrazu jako takiego; nie pamiętamy miejsc ani ludzi, lecz pamiętamy obraz, który przecież zawsze prędzej czy później umyka, rozrzedza się, zaciera. Istnieje w wymiarze nieokreślonym: nieostry i tajemniczy, istnieje poniekąd bardziej intensywnie i trwale. I być może w tym właśnie sensie zawiera w sobie coraz bardziej trudną, coraz mniej jednoznaczną i coraz bardziej złożoną prawdę o współczesnym człowieku i jego świecie.

Mirosław Pawłowski, 2008

© 2024  |  Muzeum Stanisława Staszica w Pile