Galeria MS Muzeum Stanisława Staszica w Pile

Andrzej Tomczak

Andrzej Tomczak

Ur. 11 listopada 1941 roku w Żerkowie. Studia w PWSSP w P-niu. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, scenografią, grafiką użytkową. Autor tekstów poetyckich. Posiada wiele realizacji z zakresu plakatu, ilustracji, grafiki książkowej, znaków. wystawiennictwa, scenografii teatralnej i TV. Laureat nagród i wyróżnień w dziedzinie plakatu, rysunku i ilustracji. Trzykrotny zdobywca Złotego Ex Librisu. Odznaczony Złotą Odznaką ZPAP, Złotą Odznaką Gryfa Zachodniopomorskiego i Odznaką Przyjaciel Dzieci. Jest członkiem ZPAP. Uczestnik i kurator wielu plenerów, warsztatów i sympozjów w kraju i zagranicą, współtwórca i kurator Ogólnop. Plenerów Malarzy w Marianowie. Współzałożyciel, profesor, dziekan Wydziału Grafiki i Architektury Wnętrz Wyższej Szkoły Sztuki Użytkowej w Szczecinie. Prowadzi Pracownię Projektowania Znaku i Identyfikacji Wizualnej w WSSU.


Wystawy

Zorganizował około 20 wystaw indywid., jest uczestnikiem licznych wystaw w kraju
i zagranicą m. in.: Warszawa, Kraków, Koszalin, Katowice, Kielce, Bydgoszcz, Poznań, Przemyśl, Piła, Szczecin, Szczecinek, Stargard Szczeciński, Krosno, Płock, Rzeszów, Alytus/Litwa, Burgas/Bułgaria, Ryga/Łotwa, Mikołajewsk/Ukraina, St. Louis, Boston/USA, Midllesbrought, Cleveland/Anglia, Schwerin, Bremenhaven, Gluckstadt, Grejfswald, Dusseldorf, Kilonia, Neuzelle, Rostock/Niemcy, Brande/Dania.

o ANDRZEJU TOMCZAKU:

„Zauroczony prawie od początku swej twórczości „tajemnicą” litery konsekwentnie dąży do jej zgłębiania, poznawania i rzec by można uhonorowania jej
w najważniejszym miejscu swego dzieła”.

(Maria Radomska-Tomczuk,
z recenzji, 2002)

„...Pismo u Tomczaka znacząc, stara się jak to było kiedyś pokazywać...Wyraża się to w nadaniu literze większego zakresu wolności, przyzwoleniu na wyłamanie się
z szeregu, uwolnieniu z niej przyrodzonej żywotności.”

(Andrzej Załecki,
z recenzji, 2002)

„Artysta ten dysponuje znakomitym warsztatem i swobodnie posługuje się szerokim arsenałem mediów. Z jednej strony jest to ogromna łatwość rysowania, z drugiej intuicja i temperament malarski... Symboliczna czysta kartka jest dla niego swego rodzaju doskonałością. Czuje wobec niej respekt. Sprowadza on każdą kreskę, jej elastyczność, jej zgodność z narzędziem z którego powstała, jej zdolność przenoszenia znaczenia i emocji. Oczywiście pojęcie kreski jest umowne, zasada jest uniwersalna.”

(Grzegorz Marszałek,
z recenzji, 1999)

„Z pasją uprawia Andrzej bardzo osobiste poletko „Listów z Prowincji" stanowiące zbiór osobliwości, w kompozycjach szczególnych i zaskakujących, porównywalnych dla mnie jedynie z „Dziennikiem pisanym nocą” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Czuje się tam wiele przyjemności z jaką artysta łączy pisanie, rysowanie, malowanie, collage by tworzyć nowe historie, pisać do przyjaciół i do siebie".

(Ryszard Tokarczyk,
z recenzji, 1999)

© 2024  |  Muzeum Stanisława Staszica w Pile